US-Soldaten in Afghanistan

Links vom 19.01.2020

2.1. Deutschland / Europa

Zeit Online vom 19.01.2020

"Putin schafft sich seinen eigenen Rechtsraum"

https://www.zeit.de/politik/ausland/2020-01/russland-wladimir-putin-praesident-verfassung-macht

Olga Romanowa analysiert für Zeit Online die von Wladimir Putin initiierte russische Verfassungsreform. "Wladimir Putin hat wieder einmal alle überrascht. Bei seiner Rede an die Nation am vergangenen Mittwoch schlug er unter anderem vor, in der russischen Verfassung den Vorrang russischer Gesetze vor internationalem Recht festzuschreiben. Putin erklärte das so: 'Das bedeutet buchstäblich Folgendes: Vorschriften internationaler Gesetzgebung und Verträge wie auch Entscheidungen internationaler Organe können nur insoweit auf dem Gebiet Russlands gelten, als sie nicht zu einer Beschränkung der Rechte und Freiheiten der Menschen und Bürger führen und nicht unserer Verfassung widersprechen.' Eine solche Erklärung kann alles Mögliche bedeuten: dass Russland die Entscheidungen des Europäischen Menschenrechtsgerichtshofs (EGMR) nicht mehr anerkennt; einen Austritt aus der Parlamentarischen Versammlung des Europarates (PACE), in die Russland gerade erst zurückgekehrt war; dass Russland die Entscheidungen des UN-Menschenrechtsausschusses (CCPR) ignoriert. In Russland haben wir in 20 Jahren gelernt, zu verstehen, was Putin in Wirklichkeit meint, auch wenn das sehr schwierig war. Mit seinen wenigen Sätzen zum internationalen Recht hat er in der Tat wichtige Punkte seiner außen- und innenpolitischen Agenda formuliert. Vier Thesen:"

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European Council on Foreign Relations vom 16.01.2020

"Will he stay or will he go? Putin’s role will change"

https://www.ecfr.eu/article/commentary_will_he_stay_or_will_he_go_putins_role_will_change3

Kadri Liik erwartet angesichts der angekündigten Verfassungsreformen in Russland, dass sich Wladimir Putins politische Rolle in jedem Fall verändern wird. "Ever since the presidential election of 2018, the big, though quietly debated, political question in Russia has been about Putin’s plan for 2024. Will he groom a successor to take over his current duties? Will he seek to stay on in the Kremlin and amend the constitution accordingly? Or will he reshape the political system so that it allows him to leave? Ultimately, it is a combination of the three – as it probably had to be. (…) And this is exactly what Putin announced on 15 January: some diversification of power that makes the presidency less powerful than it has been recently and the State Duma more important, and that carves out a newly influential role for the State Council. Putin will still groom a successor – whoever steps into the diminished presidency will need his approval. And Putin himself will not slip into obscurity – we’ll no doubt hear from him after 2024. But he will act in a new capacity on a changed landscape."

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2.3. Israel / Palästina

Deutsche Welle vom 19.01.2020

"Israel baut Abwehrsystem gegen Hisbollah-Tunnel"

https://www.dw.com/de/israel-baut-abwehrsystem-gegen-hisbollah-tunnel/a-52058651

Israel will verstärkt gegen Tunnel an der libanesischen Grenze vorgehen, berichtet die Deutsche Welle. "Israel nennt sie 'Angriffstunnel' und meint die Tunnelsysteme der schiitischen Hisbollah in der Grenzregion zum Libanon. Bei dem neuen Abwehrsystem gegen die Grenztunnel handele es sich um ein unterirdisches Überwachungssystem, das auf akustische oder seismische Signale reagiere, sagte Militärsprecher Jonathan Conricus. Diese könnten auf unterirdisches Gräben hinweisen."

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Al-Monitor vom 17.01.2020

"Hamas-Fatah division deepens with Soleimani’s assassination"

https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/01/palestine-gaza-ramallah-soleimani-different-opinions-i
ran-us.html

Die gezielte Tötung von General Soleimani habe die Spannungen zwischen den beiden Palästinenserfaktionen Fatah und Hamas vertieft, berichtet Ahmad Melhem. "For Sari Orabi, a Palestinian expert on Islamist factions, this disagreement among Palestinians regarding Soleimani’s assassination was triggered by the positions of Hamas and the Islamic Jihad, specifically Haniyeh's speech at the funeral in Tehran. Orabi explained to Al-Monitor that this difference was mostly felt among Hamas members, for several reasons, most notably the movement's position on the Syrian crisis and Iran's interference in it. Iran has supported the regime of Syrian President Bashar al-Assad. 'Since the outbreak of the Syrian crisis, Hamas’ rhetoric has always been in support of the Syrian people and against Iran’s interference in Syria through the [proxy] resistance movements,' he said, adding, 'To this day, the debate has been growing within Hamas about Iran. This culminated when Hamas mended its relationship with Iran. Hamas’ internal feud about Iran floats to the surface with every meeting between Hamas leaders and Iran and every press statement by Hamas leaders praising Iran.'"

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2.4. Naher und Mittlerer Osten, Maghreb

Süddeutsche Zeitung vom 17.01.2020

"Merkels späte Genugtuung"

https://www.sueddeutsche.de/politik/merkel-libyen-westerwelle-1.4760666

Nico Fried kommentiert in der Süddeutschen Zeitung die Rolle von Bundeskanzlerin Angela Merkel als Vermittlerin im Libyen-Konflikt. "Die Kanzlerin gilt im Libyen-Konflikt als glaubwürdige Vermittlerin - das hat auch mit einer Entscheidung aus dem Jahr 2011 zu tun, für die sie damals scharf kritisiert wurde."

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Zeit Online vom 19.01.2020

"Der eine hat das Amt, der andere die Macht"

https://www.zeit.de/politik/ausland/2020-01/libyen-konferenz-berlin-chalifa-haftar-fajis-al-sarradsch

Martin Gehlen mit einem Doppelporträt des libyschen Warlords Chalifa Haftar und des libyschen Ministerpräsidenten Fajis al-Sarradsch.

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Deutschlandfunk vom 19.01.2020

"Wenn alle kommen, ist das ein hoffnungsvollen Startzeichen"

https://www.deutschlandfunk.de/libyen-konferenz-in-berlin-wenn-alle-kommen-ist-das-ein.694.de.html?dram:a
rticle_id=468262

Benedikt Schulz im Gespräch mit dem Libyen-Experte Andreas Dittmann über die Erfolgsaussichten der Berliner Libyenkonferenz. "Zwei Regierungen, viele Akteure im Hintergrund, die Flüchtlingsfrage und der Kampf ums Öl: In Libyen herrsche eine komplexe politische und militärische Lage, sagte Libyen-Experte Andreas Dittmann im Dlf. Wenn nun alle an einem Tisch säßen, sei das schon eine wesentliche Voraussetzung für eine Befriedung des Landes."

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Tageszeitung vom 18.01.2020

"Streit um die Streitkraft"

https://taz.de/UN-Sondergesandter-will-Abzug-aus-Libyen/!5657620/

Der UN-Sondergesandte für Libyen, Ghassan Salamé, fordert, dass alle ausländischen Kämpfer aus Libyen abgezogen werden, berichtet die Tageszeitung. "'Wir haben einen Sicherheitsplan vorgelegt, der den Abzug aller ausländischen Kämpfer vorsieht, gleich welcher Nationalität', sagte Salamé in einem Interview, das die arabische Zeitung 'Al-Sharq al-Awsat' am Samstag veröffentlichte. Er wolle ein Ende der ausländischen Einmischung in den Konflikt. Anhänger des abtrünnigen Generals Chalifa Haftar blockierten derweil wichtige Häfen für die Ölproduktion in dem Land und riefen damit international Kritik hervor."

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2.7. Subsahara-Afrika

RAND Corporation vom 03.01.2020

"Abandoning West Africa Carries Risks for U.S."

https://www.rand.org/blog/2020/01/abandoning-west-africa-carries-risks-for-us.html

Michael Shurkin kritisiert den angekündigten Rückzug von US-Truppen aus Westafrika und verweist auf zwei mögliche Folgen einer weiteren Destabilisierung der Region. Obwohl diese Folgen die USA nicht direkt betreffen würden, wäre ein Rückzug seiner Ansicht nach "leichtsinnig". "For the United States and others not directly affected by the crisis, there are two primary concerns. The first is that Islamist-controlled territory might become an incubator for international terrorist attacks. The second risk — potentially far more dangerous — is population displacement. A mass refugee crisis would destabilize countries throughout the region and even in Europe, where immigration debates already have poisoned politics and strengthened far-right parties in France, Germany, Italy, and elsewhere. Both concerns are serious, but admittedly less so for the United States. (…) As far as U.S. interests go, the significance of the crisis in the Sahel ultimately depends on how much one values having friends and allies, and how much one equates their stability with the well-being of the United States. Not caring about Ghana's fate is deplorable but understandable; not caring about France is at best reckless."

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Reuters vom 16.01.2020

"Record 45 million people across Southern Africa face hunger: U.N. food agency"

https://www.reuters.com/article/us-southern-africa-hunger/record-45-million-people-across-southern-africa
-face-hunger-u-n-food-agency-idUSKBN1ZF1HN?feedType=RSS&feedName=worldNews

Dem Welternährungsprogramm der Vereinten Nationen zufolge benötigen 45 Millionen Menschen im südlichen Afrika aufgrund von Dürre, Überschwemmungen und Wirtschaftskrisen internationale Ernährungshilfe. "Southern Africa is in the grips of a severe drought, as climate change wreaks havoc in impoverished countries already struggling to cope with extreme natural disasters, such as Cyclone Idai which devastated Mozambique, Zimbabwe and Malawi in 2019. Zimbabwe, once the breadbasket of southern Africa, is experiencing its worst economic crisis in a decade, marked by soaring inflation and shortages of food, fuel, medicines and electricity. 'This hunger crisis is on a scale we’ve not seen before and the evidence shows it’s going to get worse,' the WFP’s Regional Director for Southern Africa, Lola Castro, said in a statement. (…) The agency plans to provide 'lean season' assistance to 8.3 million people grappling with 'crisis' or 'emergency' levels of hunger in eight of the hardest-hit countries, which include Zimbabwe, Zambia, Mozambique, Madagascar, Namibia, Lesotho, Eswatini and Malawi. To date, WFP has secured just $205 million of the $489 million required for this assistance and has been forced to resort heavily to internal borrowing to ensure food reaches those in need, it said."

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3. Bündnisse und internationale Diplomatie

International Crisis Group vom 18.01.2020

"What Prospects for a Ceasefire in Libya?"

https://www.crisisgroup.org/middle-east-north-africa/north-africa/libya/what-prospects-ceasefire-libya

Die italienische Libyen-Expertin Claudia Gazzini erläutert in diesem Interview, warum die Verhandlungen der libyschen Konfliktparteien in Moskau gescheitert sind und welche Erfolgsaussichten der Friedensprozess im Zuge der Libyen-Konferenz in Berlin habe. "To an extent, the failure of Moscow does not necessarily affect the Berlin conference (…), since its success does not hinge on a pre-existing ceasefire. Its final conclusions have already been drafted and revised during five preparatory meetings over the past months. Although last minute edits might still come (partly due to the late addition of new participants), if all goes according to plan, representatives of the U.S., EU, UK, France, Russia, China, Italy, Germany, Turkey, Egypt, the UAE, Algeria and Congo-Brazzaville, as well as the UN, Arab League and African Union, will sign a 55-point declaration. Key items include support for a ceasefire, a commitment not to violate the UN arms embargo on Libya, and a pledge to support a UN 'operational' plan for political, security and economic consultations aimed at unifying the country. On the eve of the conference, diplomats inserted wording calling for 'credible steps' toward dismantling armed groups and militias following the demand Haftar made to this effect in Moscow. (…) In a best-case scenario, the Berlin conference could be a modest step forward in efforts to end the war and stabilise the country. Yet the risk remains that some participants will merely pay lip service to the diplomatic initiative, even as they continue to fuel a war from which they benefit."

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Politico vom 18.01.2020

"Borrell suggests EU military mission to protect cease-fire in Libya"

https://www.politico.eu/article/josep-borrell-suggests-eu-military-mission-to-protect-cease-fire-in-libya
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Der neue EU-Außenbeauftragte Josep Borrell hält einen europäischen Militäreinsatz zur Aufrechterhaltung eines vereinbarten Waffenstillstands in Libyen für denkbar. "The EU should consider sending troops to Libya to enforce a cease-fire in the North African country, the blocs's foreign policy chief said. 'If there is a cease-fire in Libya, then the EU must be prepared to help implement and monitor this cease-fire — possibly also with soldiers, for example as part of an EU mission,' Josep Borrell told German weekly Spiegel in an interview published Friday. 'Or take the arms embargo,' he added. 'We Europeans have been entrusted by the United Nations to enforce it. In reality, the arms embargo is ineffective. Nobody controls anything there.'"

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European Council on Foreign Relations vom 07.12.2019

"Mapping European leverage in the MENA region"

https://www.ecfr.eu/specials/mapping_eu_leverage_mena

Experten des European Council on Foreign Relations haben sich in diesem Dossier mit dem europäischen Einfluss in der MENA-Region beschäftigt. "Turmoil in the Middle East and north Africa directly affects Europeans. Yet their influence in the region has never been weaker. This project maps Europe’s role across the Middle East and north Africa, making the case that Europeans can do more to leverage their influence in pursuit of core interests".

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New Republic vom 16.01.2020

"NATO Is Expanding, and Everyone Is Curiously Silent"

https://newrepublic.com/article/156225/nato-expanding-everyone-curiously-silent

Casey Michel hält es für bemerkenswert, dass die Aufnahme Nordmazedoniens in die NATO aktuell weitgehend ohne kontroverse Debatten vollzogen wird. "North Macedonia is expected to join NATO sometime in early 2020, the thirtieth member in the alliance’s ranks. It will open a hopeful chapter in the country’s history: a new security alliance, a new set of partners and potential, and a new affirmation of the country’s role as a member of the Western community in good standing. But in the United States, the public discussions surrounding North Macedonia’s impending accession are nonexistent. You’d be forgiven for not knowing North Macedonia is about to join. Typically, the occasion of a new NATO member state brings the debate about American responsibility, American intent, and American capabilities to center stage. Where recent chapters of NATO expansion devolved into American senators accusing other American legislators of things like 'working for' Russian President Vladimir Putin outright, the lack of hyperbole and histrionics surrounding North Macedonia joining has been remarkable."

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The Hill vom 16.01.2020

"5 reasons why US-Europe tensions will grow in the 2020s — and how to stop it"

https://thehill.com/opinion/international/478466-5-reasons-why-us-europe-tensions-will-grow-in-the-2020s-
and-how-to-stop-it

David Whineray von der Carnegie Endowment for International Peace nennt fünf Themen, die in diesem Jahrzehnt unabhängig vom Amtsinhaber im Weißen Haus dafür sorgen könnten, dass die transatlantischen Spannungen weiter zunehmen. "First, tensions over defense spending. Nestled under the U.S. security blanket, Europeans are likely to continue to spend less than Washington wants. U.S. frustrations with low European defense spending didn’t start with the Trump administration, and will outlast him too. (…) Second are tensions with China. While Republican and Democratic attitudes to Beijing have hardened, Europeans — mindful of their growing economic equities — will remain reluctant to choose between their security relations with the U.S. and growing trade and investment relations with China, aggravating Washington. Third, U.S. interest in Europe — a product of the dominance of the Cold War in U.S. foreign policy — will continue to decline this decade. (…) Fourth, as other powers rise, the United States’s ability to police the world will ebb, and will be constrained by a weary America public. (…) Finally, whether on Iran or climate change, Europeans have gotten accustomed to disagreeing with the U.S. over the last few years in a way that would have been unthinkable under previous administrations. This genie won’t just go back in the bottle. Even if the next president recommits to the EU, Europeans now know a future U.S. president could always revert back again to a Trumpian approach; they will hedge accordingly."

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4. Militär und bewaffnete Konflikte

Die Welt vom 19.01.2020

"Trumps neue 'U.S. Space Force' stellt Uniform vor – und erntet Spott"

https://www.welt.de/politik/ausland/article205135482/Space-Force-Camouflage-fuer-den-Weltraum-Spott-fuer-
neue-Uniform.html

Die Uniformen der neu gebildeten US-Militäreinheit "U.S. Space Force" haben in den Sozialen Medien für einigen Spott gesorgt, berichtet die Welt. Dort wurden Fragen gestellt wie "'Was bringt es, im Weltraum Camouflage zu tragen? Was bringt die 'Space Force' überhaupt?' Ein anderer Nutzer fragte, wie viele Bäume die 'Space Force' denn meine im Weltraum anzutreffen. Wieder andere unterbreiteten Vorschläge für eine bessere Tarnung – zum Beispiel ein schwarzes T-Shirt mit funkelnden Sternchen."

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5. NSA / Überwachung / Big Data

netzpolitik.org vom 17.01.2020

"EU erwägt Verbot von Gesichtserkennung"

https://netzpolitik.org/2020/eu-erwaegt-verbot-von-gesichtserkennung/

Alexander Fanta berichtet unter Bezugnahme auf ein geleaktes Arbeitspartei der EU-Kommission über gegensätzliche Pläne von EU-Kommissionspräsidentin Ursula von der Leyens und Innenminister Horst Seehofers bezüglich der automatisierten Videoüberwachung mit Gesichtserkennung. "Die neue Europäische Kommission überlegt offenbar, den Einsatz automatisierter Gesichtserkennung im öffentlichen Raum für die nächsten Jahre zu verbieten. Die neue Kommission von Ursula von der Leyen könnte damit Pläne von Bundesinnenminister Horst Seehofer (CSU) durchkreuzen, 135 Bahnhöfe und 14 Flughäfen mit Echtzeit-Gesichtserkennung zu überwachen. Das temporäre Verbot für Gesichtserkennung im öffentlichen Raum wird im Entwurf eines Arbeitspapiers der Kommission zum Umgang mit Künstlicher Intelligenz vorgeschlagen, über das Freitagmorgen Bloomberg, Euractiv und Reuters berichteten. Politico veröffentlichte das Dokument im Volltext. Die Kommission leakt häufig geplante Schritte an Medien in Brüssel, um die öffentliche Reaktion darauf zu testen. Zunächst blieb allerdings unklar, wie aktuell die Erwägungen in dem auf den 12. Dezember datierten Dokument sind."

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9. Terrorismus, Fundamentalismus und Extremismus

Council on Foreign Relations vom 16.01.2020

"Top Conflicts to Watch in 2020: A Mass Casualty Terrorist Attack on the United States or a Treaty Ally"

https://www.cfr.org/blog/top-conflicts-watch-2020-mass-casualty-terrorist-attack-united-states-or-treaty-
ally

US-Sicherheitsexperten, die sich am Preventive Priorities Survey des Council on Foreign Relations beteiligt haben, erwarten in diesem Jahr einen massiven Terroranschlag in den USA oder auf einen engen US-Verbündeten. "Among the highest rated risks in this year’s Preventive Priorities Survey was a mass casualty terrorist attack on the United States or a treaty ally directed or inspired by a foreign terrorist organization. This ranking underscores an important trend in the United States’ nearly twenty-year war on terrorism. That is, the number and diversity of terrorist threats facing the United States and its allies has not diminished — it may have actually increased — despite concerted national and international counterterrorism efforts. (…) Violence could take the form of a command-driven attack, where the Islamic State’s leadership directly orders an attack against a specific target, or an inspired attack whereby there is no command-and-control relationship between the terrorist group and the perpetrator. In the latter case, the perpetrator is simply inspired to commit a violent act on his or her own. Al-Qaeda, meanwhile, is actively attempting to fill the vacuum in Syria created by the Islamic State’s defeat, as it also patiently awaits the outcome of U.S. peace talks with the Taliban and America’s eventual withdrawal from Afghanistan."

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