Szenenfoto aus "For Eyes Only – Streng geheim".

Film Educational Material

School Performances

Educational material for use in schools has been developed for two of the films in the series (A Bomb Was Stolen and For Eyes Only). This includes a general informational handout, classwork, worksheets and additional documentation on various historical source materials.

Educational level: from year 10
Schools: Comprehensive / Grammar
Age range: 15 years upwards
Themes: the East-West conflict, secret services / espionage, the arms race and the nuclear threat
Subjects areas: History, politics, art, religious studies / ethics, German
Relevance to the curriculum: in particular, the films provide additional material for the history curriculum, under the following headings: Section 1, area 3: Confrontation between the Blocs and the German Question; section 2, sub-section 4.4: The Bipolar World after 1945.

"The Celluloid Curtain" Documentation

Teaching Materials for the Film "A Bomb Was Stolen"

This film is one of the few examinations of the arms race debate from both an artistic and a comic standpoint. In a fictitious country, a criminal organisation and uniformed troops battle it out to get control of an atomic bomb, whilst the unwitting hero of the film reluctantly carries it around with him.

Mehr lesen

"The Celluloid Curtain" Documentation

Teaching Materials for the Film "For Eyes Only"

Hansen, a Stasi spy, is working under cover in the American military secret service department. His task is to smuggle back to the GDR some highly damaging intelligence about a planned attack on East Berlin. Using all the tricks, careful calculation and sophisticated espionage tools at his disposal, Hansen carries out his plans; but then the West German secret service crosses his path...

Mehr lesen

Dossier

Der Filmkanon

Auf Initiative der Bundeszentrale für politische Bildung wurden 35 bedeutende Werke der Filmgeschichte zusammengestellt. Ziel war es, für das Medium Film zu sensibilisieren und der filmschulischen Bildung in Deutschland Auftrieb zu geben.

Mehr lesen

Film als Teil schulischer Bildung

Programm

Die Tagung gliederte sich in drei Sektionen, die in thematisch verbundenen Vorträgen und Workshops jeweils einen Aspekt der Filmbildung in der Schule im Detail behandelten. Im Mittelpunkt der ersten Sektion stand die Auseinandersetzung mit dem Filmkanon der Bundeszentrale für politische Bildung sowie Möglichkeiten, mittels der Kanonfilme Filmgeschichte im Unterricht zu vermitteln. Die zweite Sektion fragte nach Methoden, filmische Techniken zu behandeln. Die dritte Sektion schließlich konzentrierte sich auf Filmästhetik und wie diese in verschiedene Fächer eingebunden werden kann.

Mehr lesen

Wird die DDR-Diktatur verharmlost? Und warum begann die intensive Auseinandersetzung mit der NS-Vergangenheit erst so spät? Die Deutung von Geschichte ist oft umstritten - und nicht selten ein Politikum.

Mehr lesen