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Do Continued Restrictions Make Sense for Germany?

Kurzdossiers "Paradise Left Behind" – Begleitmaterial zum Film "Es geht um differenzierte Bilder." – Ein Gespräch über Paradise Left Behind Die ägäischen Inseln: von Räumen des Transits zu Räumen der Immobilisierung 'Schengen', 'Dublin' und die Ambivalenzen der EU-Migrationspolitik. Eine kurze Geschichte Paradise Left Behind Migration und Wirtschaft Die wirtschaftlichen Auswirkungen von Zuwanderung Wie sich Migration auf die Herkunftsländer auswirkt Migrantische Ökonomien in Deutschland Fachkräfteengpässe und Arbeitsmigration nach Deutschland Migration und Handwerk – kurze Geschichte einer langen Verbindung Migration und Handwerk: Fachkräftemangel und integratives Potenzial Zugehörigkeit und Zusammenhalt in der Migrationsgesellschaft Was ist Heimat? Warum es so viel leichter ist über Nudelsalat zu reden als über Rassismus Die blinden Flecken antirassistischer Diskurse Was hält eine Gesellschaft zusammen? Was hält eine Gesellschaft zusammen? 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Zivilgesellschaftliche Initiativen für sichere Fluchtwege – ein Überblick Migrantenorganisationen – vielfältige Akteurinnen gesamtgesellschaftlicher Integration (Flucht-)Migration und Gesundheit Medizinische Versorgung Interview David Zimmermann Definition von Migration Gesundheitszustand von Migranten Barrieren/ Prävention Erklärungsmodelle Schlussfolgerungen Literatur Das Jahr 2015: Ein Rückblick Fluchtmigration: Hintergründe Verwaltungs- und Infrastrukturkrise EU: Reaktionen auf die Fluchtzuwanderung Flüchtlingszahlen weltweit Internationale Studierende Einleitung Bildungsmigration Internationale Studierende Internationale Studierende in Deutschland Übergang in den Arbeitsmarkt Literatur Migration und Pflege Einführung Altern in der Migrationsgesellschaft Interview mit Helma Lutz Deutsche Asylpolitik und EU-Flüchtlingsschutz Einleitung Flüchtlingsrecht Asylrecht, Flüchtlingspolitik, humanitäre Zuwanderung Flucht und Asyl als europäisiertes Politikfeld Asyl und Asylpolitik Ausblick Literatur Integration in der postmigrantischen Gesellschaft Einleitung Die postmigrantische Gesellschaft Paradigmenwandel Brauchen wir den Integrationsbegriff noch? Integration als Metanarrativ Notwendigkeit eines neuen Leitbildes Literatur Lifestyle Migration Was ist Lifestyle Migration? Briten in Spanien Einen neuen Lebensstil entdecken Folgen des Residenztourismus Zusammenfassung Literatur Wahlrecht und Partizipation von Migranten Einleitung Politische Rechte und Kommunalwahlrecht Wahlrecht für Drittstaatsangehörige Einbürgerung Aktuelle Entwicklungen Schlussbemerkungen Literatur Frontex und das Grenzregime der EU Einleitung Frontex – Fragen und Antworten Die Entwicklung des europäischen Grenzregimes Externalisierung Technologisierung Grenzwirtschaft/border economies Auf der anderen Seite des Grenzzauns Ist Einwanderung ein Risiko? Literatur Demografischer Wandel und Migration Einleitung Demografischer Übergang Deutschland und Europa Internationale Wanderung Integration und Reproduktionsverhalten Wanderungspolitik Regionale Muster Literatur Glossar English Version: Policy Briefs "Having a nationality is not a given, it is a privilege" Sanctuary and Anti-Sanctuary Immigration Law in the United States Migrant Smugglers Urbanizing Skilled Female Migrants in the EU Self-Organization of Women* Refugees Impact of Migration Revisited Child and Youth Migration Human Rights Protections Migration from the United Kingdom Adoption and Child Migration Third Culture Kids Trafficking in Children Actors in National and International (Flight)Migration Regimes UNHCR UNRWA International Organization for Migration The International Organization for Migration (IOM) German Asylum Policy and EU Refugee Protection Introduction Refugee Law Asylum Law, Refugee Policy, Humanitarian Migration Flight and Asylum Current Developments Current and Future Challenges References Integration in a Post-Migrant Society Introduction Post-Migrant Society Paradigm Shift Do We Still Need the Concept of Integration? Integration as a Metanarrative Need for a New Concept References Lifestyle Migration What Is Lifestyle Migration? British in Spain Realizing a New Style of Life Outcomes of Lifestyle Migration Conclusion References Voting rights and political participation Introduction Political and Municipal Voting Rights Voting Rights for Nationals of Non-EU States Naturalization Recent Developments Conclusions References Frontex and the EU Border Regime Introduction Frontex — Questions and Answers The Development of a European Border Regime Externalization Technologization Border Economies On the Other Side of the Border Fence Is Migration a Risk? References Demographic Change and Migration in Europe Introduction Demographic Transition Germany and Europe International Migration Reproductive Behavior Migration Policy Regional Patterns Glossary Further Reading Global Migration in the Future Introduction Increase of the World Population Growth of Cities Environmental Changes Conclusion: Political Migration References Germans Abroad Introduction Germans Abroad Expatriates in Hong Kong and Thailand Human Security Concerns of German Expatriates Conclusions References Migrant Organizations What Are Migrant Organizations? Number and Structure Their Role in Social Participation Multidimensionality and the Dynamic Character Interaction with their Environments Between the Countries of Origin and Arrival Conclusion References EU Internal Migration EU Internal Migration East-West Migration after the EU Enlargement Ireland United Kingdom Spain Portugal Greece Italy Germany Assessment of Qualifications Acquired Abroad Introduction Evolution of the Accreditation Debate The Importance of Accreditation Basic Principles Thus Far of the Accreditation of Qualifications Acquired Abroad Actors in the Accreditation Practice Reasons for Establishing a New Legal Framework The Professional Qualifications Assessment Act What Is Being Criticized? The Accreditation System in Transition Conclusion References From Home country to Home country? Context Motives Immigration and Integration in Turkey Identification Emigration or Return? References Integration in Figures Approaches Development Six Approaches Conclusion References Climate Change Introduction Estimates Affected areas Environmental migration Conclusion References Dual citizenship Discourse Classic objections Current debate Rule of law Conclusion References Female Labour Migration The labour market Dominant perceptions Skilled female migration Issues Conclusion References How Healthy are Migrants? Definition The Health Status Prevention/Barriers Migration and Health Conclusions References Networks Spain Migrant networks Effects of networks Romanian networks Conclusion References Integration Policy Introduction Demographic situation Economic conditions Labour market The case in Stuttgart Integration measures Evaluation Outlook References Irregular Migration Introduction The phenomenon Political approaches Controlling Sanctions Proposed directive Conclusions References Integration Courses Introduction The Netherlands France Germany United Kingdom Conclusions References Recruitment of Healthcare Professionals Introduction The Situation Health Worker Migration Costs and Benefits Perspectives and Conclusion References Triggering Skilled Migration Introduction Talking about mobility Legal framework Coming to Germany Mobility of scientists Other factors Conclusions References Remittances Introduction The Term Remittance Figures and Trends Effects Conclusion References EU Expansion and Free Movement Introduction Transitional Arrangements Economic Theory The Scale The Results Continued Restrictions Conclusion References The German "Green Card" Introduction Background Green Card regulation Success? Conclusion References Does Germany Need Labour Migration? Introduction Labour shortages Labourmarket Conclusion Labourmigration References Dutch Integration Model The "Dutch model"? The end? Intention and reality A new view Where next? References Impressum

Do Continued Restrictions Make Sense for Germany?

Michael Heinen and Anna Pegels

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Despite the positive economic developments in the EU15 countries that chose to allow the free movement of workers, Germany has already announced its intention to keep restrictions in place, at least until the end of the second phase of the transitional period in 2009, if not until 2011.

German-Polish border in Goerlitz (© picture-alliance/dpa)

A statement issued by the Federal Ministry for Labour and Social Affairs lists several arguments in support of this decision . First, it points out that Germany has a high overall unemployment rate: there were 5 million unemployed peoples registered in February 2006, which amounts to an unemployment rate of 12.2%. This rate is considerably higher in the eastern federal states, and primarily low- and unqualified workers are affected by this unemployment. This fact, combined with the stated expectation that primarily low- or unqualified workers would arrive from the EU8 states, led the government to forecast increasing tension in the labour market and falling wages due to competition, should the free movement of workers be allowed. Second, pointing to Germany's geographical proximity to the EU8 countries, the government predicts a greater influx of migrant workers from the EU8 than has been the case in the United Kingdom, Ireland and Sweden. This is attributed to the assumption that, since it facilitates commuting, geographical proximity eliminates the greatest barriers to migration: separation from family, friends and familiar environment. Finally, it is argued in the statement that existing bilateral agreements with EU8 countries and Germany's new Immigration Act are effective tools for recruiting the right number of workers in the right sectors, in order to meet Germany's labour market needs.

With regard to the first argument, Germany's high unemployment rate and relatively rigid wages could indeed pose some difficulties in certain sectors, if the number of low-skilled EU8 workers increased dramatically within a short period of time. However, observations made thus far suggest that it is neither likely that the influx would be of an unmanageable magnitude nor probable that the majority of those arriving would be low-skilled. As pointed out in the European Commission's report, a large proportion of EU8 migrants who work in EU15 countries have medium- or high-level qualifications, both of which are sought after in countries like Germany.

Regardless of the number and qualifications of labour migrants, fears have been raised in Germany that a lack of opportunities on the labour market could lead migrants to make more demands on the social welfare system than contributions to the country's economy. However, access to welfare benefits by non-German citizens is already quite restricted, and Germany could follow the UK and Ireland in restricting EU8 migrants' access to benefits while allowing the free movement of workers. It should be noted, however, that benefits do not seem to be the main attraction for EU8 migrants in choosing a country of destination. Sweden, he only EU15 state to allow EU8 nationals unlimited access to its welfare system, has received far fewer migrants from these countries than either the UK or Ireland since May 2004.

As to the government's assumption that Germany's geographical proximity to the EU8 would heighten labour migration flows to an unacceptable degree, there are two reasons why a large influx of migrants would probably occur – if at all – only in the short term. First, while there may be large numbers of unemployed young people in Central and Eastern European countries at the moment, these countries have declining birth rates and will soon be confronted with demographic problems of their own. As the population of working age in these countries declines, so will unemployment and thus one reason for workers to seek employment abroad. Second, as time passes and the economic performance of Central and Eastern European countries converges with that of the EU15, the difference in wages – another important economic push to migrate – will also decline. Add to this the personal barriers to migration mentioned above, and the option to stay and work in a familiar environment near family and friends will become even more attractive. Some studies predict that the population decrease in Central and Eastern Europe will begin affecting the supply of labour by 2010 . Therefore, the longer Germany waits, the less likely it is that much-needed labour migrants will be available to help Germany combat its demographic problems and skills shortages .

The government's prediction that the geographical proximity between Germany and the EU8 may lead to an increase in commuting or circular migration may very well hold true. However, there is reason to doubt the government's suggestion that this could have a negative effect on the German labour market. In general, circular migration involves the migrants in question maintaining ties, if not a residence, in their countries of origin. It follows that circular migration ensures a degree of flexibility in the labour markets in both the sending and receiving countries.

Finally, there is reason to question the government's assertion that existing bilateral agreements and the new Immigration Act are effective enough tools for meeting Germany's immigration needs. In 2004, overall migration from Central and Eastern Europe to Germany sank to its lowest level since 1991. One of the aims of the Immigration Act, which took effect in January 2005, was to make Germany more attractive to highly-skilled migrants. However, this new legislation has not yet been particularly effective in attracting them . In addition to the United States, Canada and Australia, Germany is now competing with fellow European Union member states for the immigrants it needs to counter its demographic and skills shortages. If such migrants tend to seek employment now in countries with fewer entry and residence restrictions, networks may be built up which direct migrant flows to these countries long after Germany has decided to do more to attract them.

Fussnoten

Fußnoten

  1. See Federal Ministry for Labour and Social Affairs (2006).

  2. See Fassmann/Münz (2002).

  3. For a detailed description of Germany's demographic problems and skills shortages see "focus Migration" Policy Brief #2 Interner Link: Does Germany need Labour Migration?

  4. Estimates circulated in the media place the number of people who received residence permits under the new provisions for highly-skilled workers in 2005 at only 900.

Michael Heinen and Anna Pegels are doctoral students in international economic relations at the Ruhr-University of Bochum.